fbpx

ההרשמה לשנת תשפ"ה בסניפי ניוטון בעיצומה! לפרטים נוספים צרו קשר

ניוטון ניוזלטר

צילום: שאטרסטוק

גמילה מחיתולים – איך עושים את זה?

שרון אהרוני, מנהלת ומדריכה פדגוגית

כיצד נזהה שזה הזמן המתאים להתחיל בתהליך הגמילה, מאיפה מתחילים וכיצד עושים את זה?

גמילה מחיתול – משימה התפתחותית טבעית בה יש תהליך של למידה והקניית הרגלים חדשים. זהו שלב בו הילד לומד לשלוט בסוגרים שלו, הוא צריך להקשיב לגופו ולהיות מודע לסימנים שהגוף מאותת לו.

צילום: שאטרסטוק

את משימת הגמילה, חשוב שהילד יעבור בתחושת מסוגלות, מה שישפיע על עיצוב הדימוי העצמי והביטחון שלו. הגישה שאציג לפניכם מאמינה שיש לשמור על תחושת הערך והדימוי העצמי של הילד לאורך כל תהליך הגמילה החל משלב בדיקת הבשלות ועד לסיום התהליך. בגישה זו ההורה מתחבר ליוזמת הילד מלווה ותומך בו עד שבהדרגה הגמילה עוברת להיות באחריות הילד .

כיצד נדע שזה הזמן להתחיל?

הסימנים שנראה אצל הילד :

  • מגלה התעניינות בנושא
  • מודיע שהוא רטוב “עשיתי פיפי”
  • יבקש תוך כדי שעושה את צרכיו, להחליף חיתול
  • בהמשך יבקש לעשות את צרכי ו וילמד להתאפק עד ההליכה לשירותים

כדי שהילד יוכל להתחיל בתהליך הגמילה ויחווה הצלחה הוא צריך להראות סימני בשלות בתחומים שונים:

  • בשלות גופנית: מסוגלות לשבת, לטפס, להוריד ולהרים מכנסיים.
  • בשלות קוגניטיבית: מודע לרטוב ויבש, מבחינה שפתית יכולת לתקשר להגיד שהוא צריך, הבנת סיבה ותוצאה- הבנת התהליך כשמרגיש שיש לו פיפי ללכת לשירותים.
  • בשלות רגשית: מוטיבציה להיגמל, מוכן להתנסות בכל מיני תחומים ולא פוחד להיכשל, מאמין בעצמו.

לתהליך גמילה מוצלח רצוי שיהיו סימני בשלות רבים ועקביים לאורך זמן . כשמיומנויות הללו לא קיימות מומלץ קודם לפתח אותן אצל הילד ורק לאחר מכן להתחיל בגמילה.

שלבי הגמילה

שלב 1 – חשיפה והכנה

זהו שלב המקדים לקראת הגמילה מחיתול, בו בודקים את המוכנות והבשלות של הילד. חשוב לשוחח עם הילד כאשר מחליפים לו חיתול, לחשוף לספרים בנושא ולרכוש ביחד עם הילד מלאי של תחתונים. במידה והילד מביע עניין ורצון לתהליך ממשיכים בתהליך הגמילה .

שלב 2 – אימון והתנסות

יש לאפשר לילד להתנסות בעשיית צרכים בשירותים, אבל עדיין לא להיפרד מהחיתול. תחילת ההתנסות תתרחש בבית בשעות אחר הצהרים לפרקי זמן קצרים, נוריד את החיתול ונאפשר לילד להתנסות בתחושה. לאורך זמן ובהדרגה נעלה במשך זמן השהות ללא חיתול. לאחר שהילד יהיה ללא חיתול במשך שבוע שלם בכל שעות אחר הצהריים, נוכל להתקדם בתהליך.

שלב 3 – גמילה

נפנה סופ”ש ארוך בבית ללא טיולים ואירוח. נוריד את החיתול מהבוקר ונאפשר פספוסים- כשהילד ירגיש רטוב הוא יתחיל לחבר בין הצורך שלו להתפנות ולפספוס. נזכיר לילד ללכת לשירותים כל פרק זמן סביר. חשוב לשדר לו שסומכים עליו, לעודד הצלחות, וכשמפספס לא להראות אכזבה ולחץ אלא להתייחס עניינית. כדאי לתת פידבק גם על יוזמה ובקשה להתפנות – גם אם הלך לשירותים ולא הספיק להגיע ופספס מגיעים לגן עם תחתונים והמשך התהליך בשיתוף פעולה עם הגן.

 

נקודות חשובות:

  • בכל אחד משלבי הגמילה, לפני שמתחילים את השלב, מומלץ לקיים שיחה עם הילד ולספר לו מה הולך להיות, על מנת שישתף פעולה וירגיש משמעותי וחשוב.
  • מומלץ לעשות את תהליך הגמילה באופן הדרגתי: להתחיל מגמילה ביום, לאחר מכן להוסיף את שנת הצהרים ולבסוף להוריד חיתול בלילה. ההתקדמות תעשה לאחר תקופה רצופה בה הילד יקום מהשינה עם חיתול יבש .
  • לעיתים תהליך הגמילה נמשך זמן רב ומופיעים קשיים לאורך הדרך. יתכן ויופיעו נסיגות בתהליך הגמילה, הילד הגמול יחזור אחרי מספר שבועות לאחור (להרטיב מידי פעם/ לבקש חיתול/ לסרב ללכת להתפנות). חשוב לזהות את הקושי, על ידי התייעצות מקצועית- לברר מה עומד מאחורי ההתנהגות ולאפשר לילד את הקצב הנכון לו, לעיתים לשהות יותר זמן באחד השלבים ולעיתים לחזור אחורה .
  • להורים תפקיד מכריע בתהליך הגמילה וביכולתם להפוך אותו לנעים והרמוני, או מנגד, למצב של מאבקי כוח המלווים בכעסים ותסכולים. יש לקחת אחריות לכך שתהליך הגמילה מחיתולים לא ייהפך בשום שלב לבסיס לעימותים עם הילד, ולהימנע מהערות שיפוטיות. הקפידו להשתמש במילות עידוד והעבירו מסר אופטימי שאתם סומכים עליו. ילד הנמצא בתהליך, משתף פעולה מרצון ומגלה מוטיבציה לרוב יצליח במשימה ללא סיבוכים.
מגדל קוביות

הרשמו לניוזלטר
של ניוטון

קבלו עדכונים שוטפים על ההרשמה לגנים,
אירועים ומרכזים חינוכיים

צור קשר

תאריך לידה של הילד/ה
שנת לימודים רצויה
מתעניין בסניף ניוטון ב:

מרחב קהילתי

כגוף חינוכי הרואה כל ילדה וילד כחלק מתא משפחתי וקהילתי, אנו רואים עצמנו כחלק מהמסע שלכם. לכן, הגנים שלנו הם מקום חי ונושם לא רק בשעות הפעילות הפורמליות, אלא גם לאחר מכן.

אנו שואפים להיות מרכז משפחתי-קהילתי-חינוכי, המעניק מעטפת רחבה של פעילויות פנאי ושירותים מקצועיים לקהילת המשפחות של ילדי הגן וכן לקהילה הרחבה.

אמון ושקיפות

אנו רואים חשיבות עיקרית בבניית שיח בריא בין ההורים לצוותי הגנים, כזה המבוסס על אמון ושקיפות הדדיים.

מתוך הבנה שכולנו כאן יחד, פועלים למען אותן המטרות – הבטחון, ההנאה וההתפתחות המיטבית של כל ילדה וילד.

הצוות החינוכי

המשאב החשוב ביותר בחינוך הוא ההון האנושי.

אנו משקיעים את מירב המשאבים בפיתוח אנשי החינוך שלנו, הן בציר המקצועי – הדרכות והכשרות שנתיות, מלגות לימודים ואפיקי קידום בתוך הארגון, והן בציר האישי – עם תנאי העסקה יוצאי דופן לצד השקעה ברווחה ובהוקרה לעידוד ולמצוינות. גם כאן, הרווח כולו של הילדים שזוכים לגדול עם צוות שחווה מימוש וסיפוק מקצועי.

מעטפת ניהולית

מאפשרת לכל בעל תפקיד להתמקד במומחיותו המקצועית. מטה הרשת מנהל את תחומי התפעול, הפדגוגיה ומשאבי האנוש בכל הגנים.

מנהלת הסניף מתמקדת בניהול שוטף של הגן, הקהילה והצוותים. כתוצאה מכך, הגנים מנוהלים במקצועיות והגננות מושקעות אך ורק בחינוך.

גישה חינוכית

אנו מאמינים ביצירת רצף והמשכיות בין המעגלים הסובבים את עולמו של הילד- המשפחתי, החינוכי והקהילתי, כמפתח להתפתחותו המיטבית.

בשנים המשמעותיות ביותר להתפתחותם, אנו מלווים את הילדים באופן צמוד ע"י יועצת פדגוגית מומחית, בהתאם לתכנית פדגוגית סדורה המתמקדת ב- 3 צירי התפתחות מרכזיים: מוטורי, חברתי-רגשי וקוגניטיבי, אשר מאפשרת מעקב והתאמה אישית לכל ילדה וילד לאורך כל השנה.