מתי מתחילים?– רצוי להתחיל בחשיפה והיכרות עם ספרים כבר ממספר חודשים לאחר הלידה.
בחירת ספר מתאים – לתינוקות קטנים נבחר ספר עם תמונות גדולות וברורות, מבד או עם כריכה קשיחה. בהמשך נבחר סיפור יחסית קצר שיש בו ביטוי חזרתי שיכול לעורר עניין.
ארגון הסביבה- נבחר זמן רגוע ושקט, סביבה נקייה ממשחקים ותאורה נעימה. כשהתינוק עדיין קטן, נושיב אותו עלינו בזמן ההקראה, בהמשך נשב בקרבת הפעוט באופן שיוכל להביט על הדפים.
אופן ההקראה– בגילאים הצעירים נקצר את המשפטים כדי להתאים לרמה של הילד.
נתאר את מה שרואים בתמונה, נשנה הבעות פנים, עוצמת קול ואינטונציה בהתאם לעלילה. נשמור על קשר עין לאורך ההקראה.
נמקד את התינוק באמצעות הצבעה וניתן לתמונות משמעות מילולית ורגשית.
נדבר על רגשות- נתאר לפעוט כיצד הדמות בסיפור מרגישה (עצוב/ שמח).
נתייחס למה שמעניין את הילד: לתמונות שהילד מסתכל עליהן, נתאר אותן ונוסיף מידע.
נעודד את הילד "לספר" עמוד או חלק מהסיפור על פי התמונות.
מוטיב קבוע– הקריאו ספרים בהם קיים מוטיב מרכזי קבוע לאורך הסיפור עם אובייקטים המתווספים בהדרגה (לבד על המרבד, בוקר בהיר אחד, אליעזר והגזר, תירס חם).
קריאה חוזרת– נחזור ונקריא את אותו הסיפור שוב ושוב. מהקראה להקראה הסיפור ייהפך למוכר וישרה ביטחון על הילד. בקריאה החוזרת ניתן להגיע לרבדים נוספים כמו תשומת לב לפרטים, מילה או תובנה חדשה. אפשרו לילד שכבר מכיר את הסיפור להשתתף ולהשלים מילים.
ספרים נגישים -הניחו מספר ספרים במקום הנגיש לילד כך שיוכל ליהנות מהם ולחקור אותם בזמן ובקצב שלו.
דוגמא אישית– קראו ספרים ליד ילדיכם, הם יצפו בכם ויאמצו הרגלי קריאה.
קריאה מהנה!