fbpx

ההרשמה לשנת תשפ"ה בסניפי ניוטון בעיצומה! לפרטים נוספים צרו קשר

ניוטון ניוזלטר

ארוחה משפחתית – איך עושים את זה נכון?

שרון אהרוני, מנהלת ומדריכה פדגוגית

איך יוצרים תקשורת נכונה בזמן ארוחת הערב? הינה כמה טיפים מנצחים

כיום, כשהקצב המהיר של החיים מכתיב שגרה עמוסה ולחוצה, במשפחות רבות אין פנאי לשבת ולאכול יחד סביב אותו שולחן, כפי שהיה נהוג בעבר.

הארוחה המשפחתית המשותפת היא מקום מפגש המאפשר למידה של ערכים משפחתיים ונורמות חברתיות. זהו אירוע המאפשר אינטראקציה בין בני המשפחה, הזדמנות להעניק תשומת לב, ולתקשר עימם באווירה משפחתית תומכת.

ארוחה משפחתית יכולה להיות זמן מעולה לגיבוש ושיח משפחתי מהנה. לפניכם מספר טיפים לארוחה משפחתית מוצלחת:

1. קיום ארוחה קבועה– אכילה בשגרה של ארוחה משותפת מעניקה ביטחון, תחושה של יציבות והרגלים בריאים. אל תוותרו על ארוחה משפחתית גם אם אחד ההורים אינו נמצא בבית בזמן הארוחה. אך יחד עם זאת, נסו למצוא זמן, לפחות פעמיים – שלוש בשבוע ולקיים ארוחות משפחתיות בהרכב מלא. שבו יחד עם הילדים לאכול ואל תהיו רק מלצרים המגישים את האוכל.

2. תכנון ולקיחת אחריות – האחריות של ההורים להחליט איזה מגוון מזון מוגש לשולחן, האחריות של הילדים לבחור מה לאכול מתוך המגוון שמוגש בארוחה. בזמן תכנון הארוחה נשתדל שתהיה בה לפחות מנה אחת או שתיים שאנחנו יודעים שהילדים מכירים וישמחו לאכול. דאגו להגיש לשולחן מזון בריא ומגוון. ניתן להתייעץ איתם מה נאכל, מה נכין (אפילו אם מדובר בילד בן 18 חוד'- נשאל ביצת עין או חביתה?) והוא יבחר וישפיע- ובכך ניתן לו חוויה משמעותית שהוא חשוב ויש לו מקום.

3. ארוחה ללא הסחות דעת – הארוחה צריכה להתנהל ליד שולחן ללא הסחות דעת כמו עבודה, טלפונים ואמצעי מדיה אחרים. אכילה בהיסח הדעת תגרום לכך שכאשר הילד יגדל, הוא  יאכל רק תוך הסחת הדעת ללא מודעות לתחושת הרעב והשובע.

4. אירוע חברתי מהנה– חשוב ששעת הארוחה תהיה נעימה עם אוירה חיובית ותהפוך לאירוע חברתי משפחתי, כך שהילדים ירצו לבוא לשבת סביב השולחן ולקחת בה חלק. בזמן הארוחה הילדים זוכים להקשבה, לחיזוקים ותמיכה,  מה שתורם לדימוי העצמי שלהם ומחזק את תחושת השייכות שלהם.

5. תנו דוגמא אישית- להורים יש תפקיד חשוב- הם מעבירים לילדים מסרים, ערכים ומשמשים מודל לחיקוי לישיבה לשולחן. הגישו לשולחן  אוכל מגוון, ושמשו דוגמא בכך שתיקחו מגוון סוגי מזון ותשתפו בהנאה שלכם מהמאכל. התבוננות בבני המשפחה אוכלים סוגים שונים של מזון בריא בארוחות המשפחתיות יכולה לעודד את הפעוט שלכם לנסות בעצמו.

6. שוחחו במהלך הארוחה – הארוחה המשותפת היא הזדמנות מצוינת לשיחה. בזמן הישיבה סביב השולחן הילדים נחשפים לשיחות  בין בני המשפחה ומעשירים את אוצר המילים, דרכים להביע את עצמם, לשתף, לתקשר, לחלוק ולמצוא את המקום שלהם בתוך קבוצה. חשוב שההורים ישתפו במשהו שקרה להם במהלך היום. כך ילמדו הילדים לשתף  אתכם בחוויות שלהם. התעניינו בהם, בקשו מהם לשתף ושאלו אותם שאלות פתוחות כאלה שהתשובה עליהן אינה כן/לא. למדו את הילדים שכאשר הם רוצים לדבר, הפה צריך להיות ריק מאוכל. בנוסף חשוב לשוחח איתם  על תחושת הרעב והשובע שהם מרגישים.

7. לתת  לילדים להיות שותפים– שתפו את הילדים בהכנת הארוחה, בהתאם לגילם. ילדים יכולים להיות מעורבים החל משלב הכנת הארוחה ועד פינוי הכלים מהשולחן, לעזור בהוצאת המצרכים, בערבוב ובסידור השולחן. ילדים שלוקחים חלק בהכנות, מרגישים בעלי ערך, לומדים על אחריות, חשים עצמאיים ומשמעותיים ומבינים כי יש להם יכולת לתרום ולעזור לסביבתם. בנוסף הם מוכנים לנסות מאכלים חדשים יותר מאשר ילדים שמגישים להם את האוכל מוכן.

שיהיה בתאבון!

מגדל קוביות

הרשמו לניוזלטר
של ניוטון

קבלו עדכונים שוטפים על ההרשמה לגנים,
אירועים ומרכזים חינוכיים

צור קשר

תאריך לידה של הילד/ה
שנת לימודים רצויה
מתעניין בסניף ניוטון ב:

מרחב קהילתי

כגוף חינוכי הרואה כל ילדה וילד כחלק מתא משפחתי וקהילתי, אנו רואים עצמנו כחלק מהמסע שלכם. לכן, הגנים שלנו הם מקום חי ונושם לא רק בשעות הפעילות הפורמליות, אלא גם לאחר מכן.

אנו שואפים להיות מרכז משפחתי-קהילתי-חינוכי, המעניק מעטפת רחבה של פעילויות פנאי ושירותים מקצועיים לקהילת המשפחות של ילדי הגן וכן לקהילה הרחבה.

אמון ושקיפות

אנו רואים חשיבות עיקרית בבניית שיח בריא בין ההורים לצוותי הגנים, כזה המבוסס על אמון ושקיפות הדדיים.

מתוך הבנה שכולנו כאן יחד, פועלים למען אותן המטרות – הבטחון, ההנאה וההתפתחות המיטבית של כל ילדה וילד.

הצוות החינוכי

המשאב החשוב ביותר בחינוך הוא ההון האנושי.

אנו משקיעים את מירב המשאבים בפיתוח אנשי החינוך שלנו, הן בציר המקצועי – הדרכות והכשרות שנתיות, מלגות לימודים ואפיקי קידום בתוך הארגון, והן בציר האישי – עם תנאי העסקה יוצאי דופן לצד השקעה ברווחה ובהוקרה לעידוד ולמצוינות. גם כאן, הרווח כולו של הילדים שזוכים לגדול עם צוות שחווה מימוש וסיפוק מקצועי.

מעטפת ניהולית

מאפשרת לכל בעל תפקיד להתמקד במומחיותו המקצועית. מטה הרשת מנהל את תחומי התפעול, הפדגוגיה ומשאבי האנוש בכל הגנים.

מנהלת הסניף מתמקדת בניהול שוטף של הגן, הקהילה והצוותים. כתוצאה מכך, הגנים מנוהלים במקצועיות והגננות מושקעות אך ורק בחינוך.

גישה חינוכית

אנו מאמינים ביצירת רצף והמשכיות בין המעגלים הסובבים את עולמו של הילד- המשפחתי, החינוכי והקהילתי, כמפתח להתפתחותו המיטבית.

בשנים המשמעותיות ביותר להתפתחותם, אנו מלווים את הילדים באופן צמוד ע"י יועצת פדגוגית מומחית, בהתאם לתכנית פדגוגית סדורה המתמקדת ב- 3 צירי התפתחות מרכזיים: מוטורי, חברתי-רגשי וקוגניטיבי, אשר מאפשרת מעקב והתאמה אישית לכל ילדה וילד לאורך כל השנה.